Livslängd

Hur ofta ska man träna?

Hur ofta ska man träna och vad är det minsta man bör röra på sig för att hålla sig någorlunda i form?

Det enkla svaret är att det är inte särskilt ofta eller länge man behöver träna per vecka, åtminstone inte procentuellt sett. För att behålla grundkondition och grundstyrka är rekommendationen att:

Du bör motionera åtminstone två gånger i veckan under cirka 30-45 minuter. Så pass att du får upp en puls.

Har man en periodvis stressad situation så kan det vara skönt att veta att det inte krävs mycket för att hålla sin grundkondition och styrka igång. Samtidigt så kan just träning, lite eller mycket, vara just det du behöver för att bryta dig loss från stress och ohälsa.

Träning behöver inte ha ett mål, annat än att må bra - eller bättre. Men har du en mållinje att passera med din träning så avgör även det hur ofta man ska träna. Nedan tar vi upp hur ofta man ska träna beroende på vilka mål man har.

hur ofta ska man träna

HUR OFTA SKA MAN TRÄNA FÖR ATT FÅ BÄTTRE KONDITION?

Antingen uppskattar man konditionsträning eller så avskyr man den. Oavsett så ger all sorts rörelse som utövas vid motion en bättre kondition och ork. Pratar vi däremot om att kunna cykla, springa eller gå snabbt i längre sträckor så är det en träningsform som du själv bestämmer mer över, när och hur ofta.

Vid konditionsträning så gäller det att börja med absolut minimum. 1-2 gånger per vecka under 2-3 veckor. Sätt en distans du sannolikt kan ta dig igenom. Att ha för orealistiska krav på dig själv och dina resultat kan lätt göra mersmak till avsmak.

Hur länge? Hur ofta?
Vecka 0 till 3 Träna 1-2 gånger per vecka
Vecka 3 upp till 8 Träna 2-4 gånger per vecka
Vecka 8 och mer         Träna 2-3 gånger per vecka

Efter cirka 8 veckors konditionsträning så räknar man med att man har hamnat i en fas där man har nått vad som kan räknas som bra kondition efter sina förutsättningar. Vid den tidpunkten har du antingen byggt grunden för att fortsätta med konditionsträningen eller så gillar du det inte alls. Oavsett så har du under den tiden bättrat på din kondition avsevärt och vet vägen dit. 

hur ofta ska man träna för att få bättre kondition

HUR OFTA SKA MAN TRÄNA FÖR ATT FÅ BÄTTRE STYRKA?

Antingen uppskattar man konditionsträning eller så avskyr man den. Oavsett så ger rörelse vid motion bättre kondition. Pratar vi däremot att kunna cykla, springa eller gå snabbt i längre sträckor så är det en träningsform som du själv bestämmer mer över, när och hur ofta.

Vid konditionsträning så gäller det att börja med absolut minimum. 1-2 gånger per vecka under 2-3 veckor. Sätt en distans du sannolikt kan ta dig igenom. Att ha för orealistiska krav på dig själv och dina resultat kan lätt göra mersmak till avsmak.

Hur länge? Hur ofta?
Vecka 0 till 3 Träna 1-2 gånger per vecka
Vecka 3 upp till 8 Träna 2-4 gånger per vecka
Vecka 8 och mer         Träna 2-3 gånger per vecka

Efter cirka 8 veckors konditionsträning så räknar man med att man har hamnat i en fas som är mer eller mindre självförverkligande. Antingen har du byggt grunden för att fortsätta med träningen eller så gillar du det inte alls. Oavsett så har du under den tiden bättrat på din kondition och vet vägen dit.